Trykkbølgebehandling er et alternativ for deg som har forsøkt annen behandling uten varig effekt. Behandlingsmetoden er spesielt rettet mot kroniske smerter i sener og ligamenter. Metoden er meget effektiv til å bryte ned skadet vev og forkalkninger, og dermed sette i gang kroppens naturlige helingsprosesser. Behandlingen består i at en trykkluftspistol som rettes mot det aktuelle området. Apparatet sender en rekke små, høyfrekvente slag mot huden som brer seg inn i vevet. Dette setter igang en rekke fysiologiske reaksjoner i vevet som stimulerer kroppens egne reperasjonsprosesser. Forskning viser at kroppen reagerer liknende på trykkbølger påført via en maskin som ved etter trening. Den massive stimuleringen setter igang liknende reperasjonsprosesser slik at kroppen kan bygge vevet sterkere for å tåle denne typen belastning igjen.

Trykkbølgene som sendes inn i vevet setter igang en rekke fysiologiske reaksjoner i kroppen, og lokalt i vevet. Disse sørger for en umiddelbar smertelindring. I tillegg stimuleres kroppens reperasjonsevne slik at reperasjonsprosessen som har stoppet opp ved kroniske lidelser, kommer igang igjen. Skadet vev brytes ned slik at kroppen kan danne nye funksjonelle senefibre som ertsatter de gamle skadede. Trykkbølgene har også den evnen at nervesystemet overstimuleres med impulser fra smerteområdet, slik at nervesystemet “glemmer” de gamle smertesignalene fra vevet. På denne måten programmeres nervesystemet på nytt slik at smertefibrene i skadestedet ikke fyrer smerte ved belastning. Det anbefales 3-6 behandlinger for full effekt.

Tillstander som behandles er for eksempel:

• Tennisalbue/ Golfalbue

• Plantar fasciit/ Smerter under fotbuen

• Jumpers Knee/ Patella tendinose

• Runners Knee

• Skulderproblematikk

Write a comment:

You must be logged in to post a comment.