Idrettsmedisin
Bestill time idag

Kiropraktikk er en profesjon som håndterer funksjonelle dysfunksjoner i bevegelsesapparatet, og er derfor svært egnet til å ta del i det medisinske apparatet enten selvstendig eller som en del av et flerfaglig lag.

Det å være i bevegelse er veldig viktig for vår helse, forskningen viser til mange helsegevinster ved å regelmessig mosjonere. Desverre er det også risiko forbundet med mosjon og idrett. Akutte skader etter et uhell eller overbelastningsskader, der skaden kommer av for stor belastning over tid, kan føre til uønsket opphold fra idretten.

Idretts medisin handler om å forebygge, diagnostisere og behandle idretts eller treningsrelaterte skader, spesielt smerter og plager i ledd og muskler forårsaket av fysisk aktivitet. På grunn av konkurransesituasjonen  i idrett, er  det et hovedfokus i idrettsmedisin å raskt rehabilitere skadede utøvere. Vi behandler våre mosjonist pasienter på en lignende måte. Hele målet er å la våre pasienter  vende tilbake til sine utvalgte sportslige aktiviteter raskt og effektivt med idrettskiropraktiske behandlinger.

Noen av de vanligste idrettsskader behandlet av en idrettskiropraktor er:

• Muskelstrekk: Hva er en muskelstrekk? En strekk oppstår når belastningen på muskelen er for stor for muskelfibrene  å håndtere. Musklene prøver å trekke normalt og muskelfibrene rives. Disse skadene oppstår ofte under idrettsarrangementer eller mens du prøver å flytte tunge gjenstander. Muskel strekk behandles effektivt med elektrisk stimulering og Graston terapi.
  • Tennis  / Golf Albue: Disse to tilstandene er tilsvarende på sine respektive sider av albuen. Det er en betennelsestillstand, med følgende sårhet eller smerter rundt albuen. Noen ganger kan smertene stråle ut i overarmen eller ned i underarmen. Disse tilstandene fortsette å øke i intensitet med tiden om man ikke får behandling. Graston terapi, trykkbølge, elektroakupunktur osv. vil få deg på rett spor til bedring.
  • Frossen skulder: frossen skulder er når skulderen er smertefull og mister bevegelse på grunn av betennelse i skulderleddskapselen. Denne tilstanden kommer i mange faser og smertene vil i begynnelsen tillta med tiden og bevegelsesomfanget redusert inntill et punkt der den sakte men sikkert vil bli bedre. Denne prosessen tar ca 18 måneder uten behandling. Med behandling er målet å stoppe den negative utviklingen og korte ned på tiden til full restitusjon.  Behandling for frosne skuldre kan være tøff, men med de riktige teknikkene, og mobilisert smerte kan reduseres og bevegelse restaurert. Det  re viktig å komme igang med behanding så tidlig som mulig.
  • Løper Kne: Dette er egentlig ikke en tilstand i seg selv. Det er en løs betegnelse på flere konkrete lidelser med ulike årsaker. Den beste beskrivelsen av løperkne er en overbelastningsskade som forårsaker irritasjon av nervene til patella (kneskålen) eller overarbeidede sener. (Sener er den delen av muskelen som fester til beinet.) Behandlingen inkluderer flere fysikalskmedisinske teknikker og opplæring om riktig løpeteknikk og utstyr.
  • Plantar fasciitis: Overdreven strekning av plantarfascien (muskel nederst på foten) kan resultere i mikro traumer av plantarfascien i infestningen (Hælen av foten). Tenk å ta en gummistrikk som har vært i solen i flere uker, og trekke den fra hverandre flere ganger. Tenk på hvordan du begynner å se små hull i selve gummien. Dette ligner på plantar fascien. Hvordan fikser jeg dette og blir kvitt smerten? Mange modaliteter kan benyttes som for eksempel  trykkbølge, Graston, stretching og tilknyttede kiropraktiske manipulasjoner, akupunktur.
  • Benhinnebetennelse: Uttrykket benhinnebetennelse refererer til smerter langs eller rett bak tibia (skinnebenet), det store benet  i fronten av leggen. Tilstanden oppstår under fysisk aktivitet og resultat av for mye kraft på skinnebenet og bindevev som fester muskler til dettte. Ses  vanligvis hos løpere og hos dem som deltar i aktiviteter med brå stopp og start. Graston terapi, akupunktur er de foretrukne metodene for å behandle denne tilstanden.
  • Vrikket Ankel: Forstuede ankler kan være noen av de enkleste tilstander å behandle eller noen av de vanskeligste, avhengig av hvor lenge siden skaden inntraff. Jo raskere vi kan få våre hender på den skadde ankelen jo raskere kan personen returnere til sine respektive aktiviteter. Graston Technique, Taping og kiropraktiske manipulasjoner er de foretrukne teknikker vi bruker i behandling av alle typer forstuede ankler.
  • Piriformis syndrom: Piriformis syndrom er lignende symptomer som ved irritasjon eller innklemming av isjias nerven. Denne tilstanden presenterer med smerter i sete eller ned på baksiden av leggen ofte forbundet med en slags skade på piriformis muskel eller arrdannelse. Vi ser denne tilstanden ofte i våre løpere. Graston terapi, elektroakupunktur samt eventuelt trykkbølge har vi god erfaring og resultater med.

Å ha en god idrettskiropraktor på din side kan være avgjørende i det svært konkurranseutsatte miljøet innenfor amatør og profesjonell idrett. Ikke la små uhell eller treningsskader sette deg på sidelinjen lenger enn nødvendig. Dersom du eller noen du kjenner lider av noen av disse spesielle tilstandene eller noe lignende, gjør noe med det idag. Få det undersøkt og behandlet med Idrettskiroprakikk.